Little Saigon

LITTLE SAIGON

Little saigon

Little Saigon založil David Mochaň jako jeho druhý brněnský podnik zaměřený na vietnamskou kuchyni. Koncem října 2018 koupil prostory pro své nové bistro. Jeho mise? Nabízet opravdová vietnamská jídla z kvalitních a čerstvých surovin. Důsledně kontrolovat veškeré procesy přípravy jídla — od chovu býků přes bylinky přímo ze skleníku po metodický přístup k vaření, obsluze a servírování. Vytvořit místo, které by měl každý v Brně navštívit — ať už s kolegy z práce na oběd, na pracovní schůzku, na exotickou večeři s milovanou osobou, nebo na skleničku.

ROZSAH PROJEKTU

Listopad 2018—Srpen 2019

Fotografie
Motion design
Logo design a branding

VÝZVA

Vyhnout se prvoplánovým nápadům a zkusit pozitivně nabourat předsudky vůči vietnamským bistrům. Dostat podnik do povědomí brněnských foodies i přesto, že se bistro nachází trochu z ruky, v místech, kudy většina běžně jen projíždí.

VÝSLEDEK

V rámci logo designu a brandingu jsme Davidovi pomohli zavést jeho podnik jako moderní, příjemné místo, které není běžným vietnamským bistrem. Little Saigon se tak pozitivně zapsal na mapu brněnských podniků. Lidé z blízkého i širšího okolí si v jeho prostorách pravidelně vychutnávají všechna skvělá jídla, které pro ně David a jeho tým připravují.

Jak bude bistro vypadat?

Otázka, kterou bylo potřeba vyřešit co nejdříve. Do projektu jsme totiž byli přizvání zhruba dva měsíce před plánovanou otevíračkou. Ihned jsme započali s researchem — a to jak konkurence, tak vietnamské kuchyně jako celku.

Od začátku bylo jasné, že vzhled podniku nemá evokovat Asii ani východní tradice. Měl by působit současně, fresh, možná lehce hipsterský. Vytvořili jsme návrhy tří směrů, kterými se vydat — typografický, avantgardní a modernizovaný tradiční styl.

Práce na logu byla hlavní priorita, na pozadí jsme řešili branding. Na koho podnik cílí a čeho a jak chce dosáhnout. Za čím stojí, jaké hodnoty jsou důležité a jak je komunikovat dovnitř i ven. Na základě pozorování Davidových zákazníků z jeho prvního bistra jsme vytvořili cílové skupiny i persony podniku i jeho hostů.

Jak o podniku dát vědět?

“Chystáme nový podnik zaměřený na vietnamskou kuchyni” byla zpráva, kterou jsme šířili skrz plakáty, letáky a bannery do brněnského prostředí. Nejdříve v prostorách prvního bistra, poté na sociálních sítích a v tištěné formě i po spřátelených podnicích.

V rámci brainstormingu k plakátům vznikly i slogany, které pomáhají vymezit Little Saigon vůči Vietnamským bagetám. Nový podnik je připraven nejen vyhovět přáním stávajícím zákazníkům, ale má ambice je předčít. Claimy byly umístěné tam, kde lidé v Bagetách často čekají na objednávku a tak si krátí čas pročítáním věcí kolem. Některé slogany jsme dali i do take away tašek.

Lokaci Little Saigonu jsme vnímali jako možnou komplikaci. Jedna zastávka od hlavního dopravního uzlu v Brně není moc. Saigon se ale nachází ve čtvrti, kde nemají lidé důvod trávit čas, pokud nepracují nebo nebydlí v přímé blízkosti. To se sice mělo s výstavbou nových kanceláří velmi rychle změnit, ale nechtěli jsme to nechat náhodě. Už v první komunikaci s budoucími zákazníky jsme se snažili co nejvíc přiblížit místo, kde se bude nové bistro nacházet.

V rámci toho jsme natočili dvě videa — jedno ukazuje cestu do Saigonu z centra Brna, druhé ukazuje cestu od nově postavených kanceláří.

Vymyslet originální menu

Tento úkol byl opravdovou výzvou. David chtěl pro svůj podnik neobyčejné menu, něco netradičního, hravého, co se dá jednoduše měnit. Společně nás napadlo využít princip pěti elementů, na kterých stojí vietnamská kuchyně — každý z nich totiž zastupuje chuť, barvu, ingredienci a orgán. Jejich smísením v jídle vzniká dokonalá souhra chutí. Z každého pokrmu jsme chtěli vyzdvihnout jeho nejvýraznější element a menu podle toho rozčlenit.

Jídla jsme skládali a párovali tak, abychom zůstali věrní jejich tradičnímu dělení. První myšlenka byla jeden element = jeden oběd (předkrm, hlavní chod a pití). V další iteraci jsme vymysleli „příběhové“ menu s různými cestami a kombinacemi jídel a pití. Každá návštěva by tak byla unikátní. Na papíře to znělo zajímavě, prakticky by to ale bylo neproveditelné.

Nakonec jsme jídla poskládali od lehkých, svěžích po těžká, kořeněná, a podle toho k nim přiřadili barvy/elementy.

Jak nažhavit chuťové pohárky

Protože jsme měli při tvorbě volnou ruku, mohli jsme si vyzkoušet věci, které jsme vždycky chtěli dělat. Napadlo nás celé menu nafotit, což byla naše první zkušenost jak s flatlay stylem focení, tak s profesionálním focením jídla celkově.

Tyto fotky se poté používaly v propagaci Little Saigonu na sociálních sítích.

Ještě originálnější menu

Saigon předčil veškerá očekávání, dveře se netrhly od opening party na začátku února v podstatě až do začátku dubna. Počet návštěvníků se začal pozvolna stabilizovat, podnik pomalu najížděl do správných kolejí. Bylo na čase vymyslet nové, letní menu.

Další menu jsme chtěli zkusit víc v DIY stylu — využít domáckosti a autentičnosti, kterou zákazníci na Saigonu chválí. Zároveň jsme chtěli udělat něco funkčního, ne jen klasické menu. Inspirovali jsme se japonskými samurajskými vějíři. Díky společné historii obou národů to není tak vzdálené. Hlavní část menu je z PVC desky, vsazené do dřevěné, mořené rukojeti. Menu tak kromě estetického dojmu plní hned dvě funkční stránky — zákazníci se z něj dozví nabídku a zároveň se jím mohou v parných letních dnech ovívat.